152                                                   REGISTRES
habitans d'icelle ville. Et neantmoins depuis peu de temps en ça, mess" des Comptes se sont meslez quel­quefois parmy mesd. s" de la Court, autres fois parmy lesd. Prevost des Marchans et Eschevins, sans tenir lieu determiné : qui a esté et est chose difforme, car les habitz sont differens, et aussi est surprins sur la prééminence de la Ville qui est Corps general.
A ceste cause, pour y avoir provision, et que des ormais chascun sache où il se doit mettre sans en­treprendre sur aultruy, lesd. Prevost et Eschevins ont envoyé maistre Pierre Turquain, l'un d'iceulx Eschevins et moy, Jehan Hesselin, Clerc et Greffier d'icelle Ville, par devers monsr le premier president, pour l'advertir de ce que dit e.;t, et requerir son plai­sir soit en parler à la Court, pour en ordonner ainsi qu'elle verra eslre à faire.
Ausquelz a respondu mond. sr le president que le lendemain matin il en parleroit à la Court; et que l'on se trouvast au Palaiz pour en savoir la responce.
Et ledict lendemain matin, avant feure de la pro­cession, fut à la Court pour ceste matiere et dif-feranct maistre Eustace Luillier, l'ung de mesd. s" des Comptes. Et luy party, semblablement y furent maistre Pierre Le Gendre, tresorier de France et Prevost des Marchans, led. Turquain, Eschevin, le Procureur de la Ville, et m* Jehan Hesselin, Greffier dessus nommé; lesquelz remonstrerent à la Courties droiz et prééminences de la Ville en ceste matiere, aussi les louables et anciennes coustumes en ce cas
DU BUREAU                                               [i5o9]
gardées et observées. Sur quoy la Court bien et deue­ment advertye, et où estoient lors presens mess" les quatre presidens et grant nombre de mess" les con­seillers d'icelle Court, a declairé et ordonné que lesd. Prevost et Eschevins yroient et marcheroient en lad. procession en leurd, lieu acoustumé à costé senestre de la rue. Et ce fait, la Court remanda led. maistre Eustace Luillier pour l'en advertir, et faire savoir à mesd. s" des Comptes qu'ilz prinssent autre lieu, ad ce qu'il n'y eust aucun differant ou desordre.
En ensuyvant laquelle declaracion dordonnance, messeigneurs les presidens, conseillers et autres offi­ciers et train de lad. Court marchèrent en lad. proces­sion les premiers, par ordre deux à deux, du costé dextre de la rue. Et après eulx, dud. costé, en ung train à part, mesd. s" des Comptes et Generaulx des Monnoyes aussi deux à deux, et leurs huissiers devant eulx, en trés bon et bel ordre. Et du costé senestre marchèrent les premiers lesd. Prevost des Marchans et Eschevins et Clerc de la Ville, aussi deux à deux ; et après eulx en cest ordre, les bourgois et habitans de la A'ille, et les sergens de la Ville devant lesd. Prevost et Eschevins : qui fait bien à noter pour con­server cest ordre ou temps à venir W.
Et pour garder la presse tant en l'eglise Nostre Dame que par les rues, lesd. Prevost et Eschevins y firent venir les archers et arbalestriers de la Ville, en leurs hocquetons dè livrée, chascun ung baston blanc en la main : qui faisoit beau veoir. Et par ce moyen n'y eust foulle ne desordre.
CCXLVII. Lettres de victoire.
20, 22 et 23 mai 1,509. ( F°1. 2o3 r°.)
L'an mil vc neuf, le dimenche xx0 jour de May, furent receues en l'Ostel de la Ville lettres de mon­seigneur le Chancelier, contenans que le Roy avoit eu une grande victoire en guerre contre les Veniciens ses ennemys, desquelz avoient esté occiz et tuez sur le champ jusques du nombre de xm personnes et plus, et prins leur principal cappitaine'2', et leur ar­tillerie toute gaignée, ainsi que led. Sr luy avoit es­cript et mandé le faire assavoir à ceste ville et autres villes de ce Royaulme, pour en rendre graces et louanges à Dieu et faire feuz de joye.
Feuz de joye.
Et le mardi ensuivant, xxnc jour dud. mois de May, en fut chanté Te Deum en l'eglise de Paris, où se trouverent mess" les presidens et conseillers de la Court de Parlement, et mess" les Prevost des Mar­chans et Eschevins accompaignez de grant nombre de bourgois et autres gens de la Ville. Et au retour dud. Te Deum furent faiz feuz de joye par les rues en tel cas acoustumez.
O Comme terme de comparaison, le lecteur peut se reporter à l'art. CLXX ci-dessus qui décrit r l'entrée de la Royne et l'ordre qui y fut tenu.»
(-) La bataille d'Agnadel où le général des Vénitiens, Barthélemy d'Alviano, fut fait prisonnier (i4 mai îôog).